WomanMagazine.pl

Ciążowe mity żywieniowe

Ciąża to szczególny czas dla każdej kobiety, właśnie dlatego narosło wokół niej tyle mitów, również w aspekcie diety. Które z nich są prawdziwe?

Standard Post with Image

Jedz regularnie – nie objadaj się

Wiele kobiet w ciąży odczuwa zwiększone łaknienie, część natomiast wychodzi z założenia, że skoro nosi w sobie nowe życie, to powinna jeść za dwoje. Jednak objadanie nie jest wskazane, grozi to przybraniem na wadze i chorobami takimi, jak nadciśnienie, cukrzyca czy problemami związanymi z kręgosłupem. Przyrost wagi podczas ciąży to około 13 do 15 kilogramów. Nie przejadajmy się więc i postawmy na zdrowe i regularne odżywianie oraz i mniejsze posiłki.

Kofeina?

Ciąża wiąże się z odstawieniem używek, czy do tego grona zalicza się również kawa? Rzeczywiście nadmiar kofeiny może wpłynąć na niską masę urodzeniową dziecka lub przedwczesny poród. Z kolei teina zawarta w kawie lub herbacie wypłukuje minerały z organizmu. Kofeina jest więc dozwolona, ale zachowajmy umiar, nie pijąc więcej niż dwie filiżanki dziennie.

Nie przesadzaj ze słodyczami

Podczas ciąży ograniczmy spożywanie słodyczy, produkty bogate w cukier prowadzą do cukrzycy, albo do złego cholesterolu. Nie podjadajmy też zbyt często, bo może wpłynąć to na wzrost wagi. Jeśli przepadamy za przekąskami, spróbujmy zastąpić słodycze owocami lub warzywami. Te pierwsze zawierają jednak fruktozę, dlatego zdecydowanie lepiej jeść dużo różnorodnych warzyw. Możemy poszukać też zastępnika w postaci orzechów włoskich, słoneczników czy dyni.

A co z mięsem?

Jeśli nie jadłyśmy mięsa przed ciążą, to podczas jej trwania możemy wpaść na pomysł, by zacząć jeść mięso by dziecku nie zabrakło żadnych składników. Nie jest to konieczne, choć powinnyśmy zadbać o zbilansowaną dietę, która będzie bogata w kwas foliowy, żelazo i witaminę D. Dla pewności warto też skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, który w razie konieczności przepisze nam witaminy. Dbajmy też o regularne przeprowadzenie badań, które pozwolą ustalić, czy nie mamy niedoborów.

Ser i ryby

A co z serami pleśniowymi w ciąży? Trzeba na nie uważać, ale tylko wtedy, gdy robione są
z niepasteryzowanego mleka, inaczej mogą powodować listerię. Jednak zdecydowana większość serów jest wytwarzana z mleka pasteryzowanego. Dlatego wystarczy zapoznać się ze składem produktu. Pewne kontrowersje budzą również ryby, które stanowią bogate źródło kwasów nienasyconych omega-3 oraz białka. Zwracajmy jednak uwagę na ich pochodzenie, nie mogą one zawierać toksyn czy metali ciężkich. Warto pomyśleć o wyeliminowaniu ryb surowych oraz unikać niektórych ryb morskich. Postawmy na sprawdzonych dostawców.

Podobne artykuły

TRENDY ŻYWIENIOWE W 2016!

Każdy rok to nowe wyzwania i niespodzianki. Tak samo jak moda, tak i dziedzina żywienia podlega nowym trendom. Co nowego pojawi się w tym roku?

Czytaj więcej

Mity początkującej mamy

Wiele kobiet po zajściu w ciążę zaczyna wertować wszelką możliwą literaturę i fora dyskusyjne, w poszukiwaniu odpowiedzi na rozmaite pytania. Często jednak spotykają się ze sprzecznymi opiniami, które sumują się – w zależności od ilości – w jedną wielką macierzyńską mitologię…

Czytaj więcej