WomanMagazine.pl

Jak dbać o siebie podczas kuracji antybiotykowej?

Okres jesienno-zimowy to czas, w którym łatwo o infekcję. Niezbędna może okazać się wówczas terapia antybiotykiem. W jaki sposób wspomóc organizm, aby lepiej poradził sobie z chorobą oraz skutkami ubocznymi zażywania leków?

Standard Post with Image

Antybiotyk tak, ale kiedy?
Antybiotyki zabijają drobnoustroje, ale mają też negatywny wpływ na stan naszego organizmu. Przyczyniają się one do niszczenia flory bakteryjnej, którą trzeba odbudować po chorobie. Dlatego warto zapytać lekarza, czy zastosowanie antybiotyku jest absolutnie niezbędne. Leczenie antybiotykami stosuje się w przypadku chorób wywołanych bakteriami. Są one jednak nieskuteczne w przypadku chorób wywołanych wirusami. Często trudno odróżnić infekcje wirusowe od bakteryjnych, przez co lek może okazać się nieskuteczny.

Probiotyki
Podczas zażywania antybiotyków pamiętajmy o probiotykach, są to wyselekcjonowane kultury bakterii, które działają na organizm zdrowotnie. Antybiotyki niszczą bowiem nie tylko bakterie powodujące chorobę, ale i te odpowiadające za naszą naturalną florę bakteryjną w jelitach czy jamie ustnej. W efekcie możemy być bardziej podatni na zakażenia bakteriami i infekcjami grzybiczymi. Probiotyki możemy kupić w aptece w formie kapsułek. Zażywajmy je w trakcie brania antybiotyku i tydzień po zakończeniu kuracji. Probiotyki wspomogą odporność i będą nas chroniły przed skutkami ubocznymi zażywania antybiotyków. Bakterie probiotyczne znajdziemy też w jogurcie, kefirze, maślance czy kiszonych warzywach.

Właściwa dieta
Pełnowartościowa dieta to podstawa. W okresie zażywania antybiotyków warto rozważyć unikanie preparatów z zawartością wapnia, żelaza oraz środków witaminowych, stanowią one bowiem pożywkę dla bakterii. Należy unikać też żywności zawierającej gluten i cukier. Są to alergeny, które mogą powodować nietolerancję pokarmów i utrudniać wchłanianie leków. Żywność zawierająca cukier stanowi pożywkę dla rozwoju drobnoustrojów. Cukry obniżają też naszą odporność, dlatego unikajmy ich spożywania podczas infekcji. Aby wzmocnić organizm postawmy za to na warzywa i owoce, ale z wyłączeniem cytrusów, które utrudniają wchłanianie antybiotyków. Z pomocą przyjdą nam też kiszone ogórki i kapusta oraz jogurty zawierające wcześniej wspomniane probiotyki. Po kuracji antybiotykowej wróćmy do preparatów witaminowych by wzmocnić organizm.

Kuracja pod kontrolą
Antybiotyk zażywamy zgodnie z zaleceniami lekarza o odpowiednich porach, i tak długo, jak trzeba. Inaczej możemy nie doleczyć infekcji, a co za tym idzie choroba może powrócić. Wiąże się to też z zagrożeniem wystąpienia powikłań. O tym, że zdrowiejemy, świadczyć będą zanikające objawy choroby. Będziemy czuć się coraz lepiej i będziemy mieli coraz więcej energii, znikną też dokuczające nam bóle. Jeśli nie widzimy poprawy, to może okazać się, że infekcja wywołana jest wirusami, a nie bakterią. Istnieją specjalne rodzaje badań, które pozwalają uniknąć tej pomyłki, dlatego tak ważne jest, byśmy byli pod stałą opieką lekarza.

Podobne artykuły

MEZOTERAPIA MIKROIGŁOWA DAJE TAKIE EFEKTY JAK TRADYCYJNY LIFTING?

O mezoterapii mikroigłowej rozmawiamy z doświadczoną kosmetolog Kamilą Osowską. W swojej klinice w Krakowie posiada najnowocześniejsze rollery do wykonania zabiegu. Czy pozwalają uzyskać efekt liftingu bez skalpela? Jak wygląda zabieg? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszej rozmowie.

Czytaj więcej

W SIDŁACH ZAZDROŚCI – JAK JĄ POKONAĆ?

Zazdrości pragniemy unikać jak ognia, w końcu już samo słowo wywołuje w nas nieprzyjemne skojarzenia, a często także złość. Dlaczego jest to uczucie tak często obecne w naszym życiu i czy zagraża stworzeniu szczęśliwego związku?

Czytaj więcej