"Stajemy się coraz bogatszym narodem, a co za tym idzie coraz chętniej jemy poza domem" - mówi Szymon Kohut i dodaje - "Jednocześnie stawiamy na różnorodność i zdrowe odżywianie, a to dobry znak dla branży gastronomicznej. Być może mamy do czynienia z przełomem? To pokaże 2018 rok.
Rok 2017 był dla gastronomii udany, zarówno pod względem wzrostu konsumpcji, jak i powstawania nowych lokali na terenie całej Polski. Współczesne tempo życia wymusza na konsumentach zwyczaje, które wpływają także na restauratorów. Stąd wiele lokali preferujących wydawanie szybkich i smacznych posiłków. Ale nie tylko. Warto podkreślić, że w codziennym szale życia lokale typu slow food nie tracą na popularności. Konsumenci zwracają większą uwagę na pochodzenie produktów, są bardziej świadomi i wybredni. Lubią zwolnić i delektować się posiłkiem.
W branży wyraźnie widać powrót kuchni regionalnej i wykorzystywanie produktów lokalnych do przyrządzania posiłków. W cenie jest tradycyjne gotowanie z nutką nowoczesności. W tym roku będzie bardzo ważna kuchnia autorska, stawianie na różnorodność kuchni u różnych Szefów, brak powielania jednej mody. Na topie będą też regionalne piwa. Wzrost popularności będą wykazywać także produkty oparte na roślinach, zwłaszcza przeznaczone dla wegan i wegetarian.
Pewną nowością będzie trend zwany food waste, czyli unikanie marnowania jedzenia. Inne trendy występujące w gastronomii to street food, restauracje typu pop-up, czyli tymczasowe projekty restauracyjne.
"Pojawi się jedzenie hybrydowe, które dopuszcza łączenie kilku potraw i technik przygotowania posiłków. W efekcie czego możemy liczyć na niesztampowy obiad czy niespotykaną kolację. Kolejna nowość to neo-bistro, czyli autorska kuchnia, z nowoczesnym menu z cenami dla przeciętnego konsumenta" - mówi Szymon Kohut, http://www.ksr.net.pl/.
Co ciekawe Polacy coraz chętniej uczestniczą w wydarzeniach kulinarnych. Wiele restauracji zapewne wprowadzi do swojej oferty tego typu eventy.
W Polsce wciąż brakuje możliwości zamiany w posiłku jednego składnika na inny, to zapotrzebowanie restauratorzy koniecznie będą musieli wziąć pod uwagę tworząc menu opierające się na personalizacji. W 2018 roku klienci będą stawiać na nowe doświadczenia smakowe. Znaczenie będą miały tu: technika gotowania, struktura dań ich kolor czy pochodzenie potraw.