WomanMagazine.pl

Widzieć wyraźnie, czyli po co dbać o wzrok

Ponad 80% informacji z otaczającego nas świata odbieramy za pomocą wzroku. Światowy Dzień Wzroku, który obchodzimy 10 października 2019 roku, to doskonały powód, aby zastanowić się nad kondycją Twojego wzroku, Twoich bliskich i przyjaciół. Dane Światowej Organizacji Zdrowia potwierdzają, że aż 1,3 mld ludzi na świecie ma problemy z prawidłowym widzeniem.

Standard Post with Image

W Polsce aż 42% osób wieku 16-54 potrzebuje korekcji wzroku[i].

 

Od 2000 r. w drugi czwartek października obchodzimy Światowy Dzień Wzroku. Inicjatorami tego święta jest międzynarodowa koalicja VISION 2020, zrzeszająca 26 organizacji w tym Międzynarodową Agencję do Zapobiegania Ślepocie oraz Światową Organizację Zdrowia. Światowy Dzień Wzroku ustanowiono, aby promować wiedzę na temat wad wzroku, a co najważniejsze jego profilaktykę. Tegoroczne święto upłynie pod hasłem „wzrok przede wszystkim”.

Wśród wielu przyczyn umiarkowanego i poważnego zaburzenia widzenia można wyróżnić m.in. nieskorygowane wady refrakcji, krótkowzroczność, dalekowzroczność i astygmatyzm, a także niezoperowaną zaćmę, zwyrodnienie plamki żółtej związanej z wiekiem (AMD), czy jaskrę. Wzrost liczby populacji na świecie oraz starzenie się społeczeństwa zwiększa ryzyko, że coraz więcej osób będzie miało problemy z prawidłowym widzeniem.

W obecnych czasach jesteśmy bardziej narażeni na wady wzroku niż kiedyś. Możemy mówić, że mamy do czynienia z pokoleniem okularników. Krótkowzroczność stała się epidemią naszych czasów, szczególnie u dzieci i młodzieży. Winne temu zjawisku jest przebywanie dzieci przez większość czasu w sztucznym oświetleniu i praca z bliska przy ekranach wszechobecnych urządzeń elektronicznych. Dzieci i młodzież, które gorzej widzą, często nie zdają sobie z tego sprawy, podczas gdy wzrok ma ogromny wpływ na ich rozwój intelektualny czy relacje z rówieśnikami – mówi Marta Kieczka, Dyrektor Handlowy, JZO S. A.

Polaków problemy ze wzrokiem

Niestety świadomość naszego społeczeństwa w zakresie dbania o wzrok wciąż jest niewielka. Aż 98% ankietowanych Polaków po czterdziestym roku życia zauważa u siebie trudności z wyraźnym widzeniem. Przyczyną tego jest prezbiopia, czyli starczowzroczność. Jak pokazują dane z badań SW Research, na rzecz Kampanii Czas na wzrok 40+, której współorganizatorem jest JZO, obecnie tylko 19% naszego społeczeństwa wie, co kryje się pod tym pojęciem. Wynik ten wskazuje, jak wiele pozostaje do zrobienia w kontekście zwiększenia świadomości Polaków. Prezbiopia powoduje znaczne utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu. Mimo pojawiania się problemów ze wzrokiem Polacy zwlekają z pójściem do specjalisty.

Osoby dorosłe powinny wykonywać badania kontrolne minimum co 2 lata. Dzieci powinny być poddawane kontrolnemu badaniu wzroku, gdy mają 6 miesięcy, 3 lata i 5 lat. Po tym okresie powinny być sprawdzane raz w roku lub jeśli nie zachodzi potrzeba korekcji wzroku – raz na dwa lata.

[i] Wykorzystane dane pochodzą z badań: SW Research, Raport badawczy Czas na Wzrok 40+,luty 2019

Podobne artykuły

„Wakacje na Bali”, czyli naturalne kosmetyki marki HAGI

Jak złapać chwilę oddechu i świeżości w środku lata? Może dzięki zapachom: trawy cytrynowej, wanilii, grapefruita, szałwii i cedru - zamkniętym w wysokiej jakości naturalnych produktach..? Przedstawiamy Wam cudowną serię marki Hagi – „Wakacje na Bali”.

Czytaj więcej

REKLAMA JEST KOBIETĄ, CZYLI FEMVERTISING

Femvertising to reklama i komunikacja skierowana do kobiet. Uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania wobec marek. Jest konsekwencją zmian społecznych i cały czas rosnącego udziału kobiet w decyzjach zakupowych. Z badań Ernst&Young wynika, że w 2028 roku kobiety będą kontrolowały 75% wydatków!

Czytaj więcej