WomanMagazine.pl

Kalkulator kalorii: skuteczne liczenie kalorii

Dieta kojarzy się często z wyrzeczeniami lub pojawiającym się znienacka głodem. Jednak stereotyp ten dawno został obalony, gdy w dietetyce zaczęto skrupulatnie liczyć kalorie, które spożywamy w ciągu każdego dnia. Dlaczego jest to tak ważne w podejmowaniu starań o zdrowe i zgrabne ciało?

Standard Post with Image

 

Czym jest kalkulator kalorii?

To bardzo przydatne narzędzie, które sprawdza się podczas planowania i przeprowadzenia zmian nawyków żywieniowych. Mogą go stosować zarówno osoby, które się odchudzają lub muszą przybrać na wadze, jak również ci, którzy potrzebują zmienić swoje niezdrowe nawyki. Przyda się również tej grupie osób, która powinna skupić się na uzupełnieniu niedoboru danych składników odżywczych w organizmie.

Kalkulator kalorii oblicza nasze dzienne zapotrzebowanie energetyczne, aby organizm mógł funkcjonować prawidłowo. Na podstawie takich danych jak: nasz wiek, płeć, waga, wzrost, rodzaj wykonywanej pracy (bierna lub aktywna) oraz częstotliwość tygodniowej aktywności fizycznej, wylicza ilość kalorii, które dziennie możemy spożyć wraz z posiłkami. Przekroczenie tej wartości może nie być dla nas korzystne, tak samo, jak wykorzystanie zbyt małej jej dawki. Pamiętajmy, że nie chodzi wyłącznie o sylwetkę. Sam mózg potrzebuje w spoczynku minimum 260 kcal! Dlatego warto mądrze dysponować tą pulą kalorii.

 

Dlaczego kalkulator kalorii jest nam potrzebny?

Kalkulator może okazać się bardzo przydatny podczas dobierania planu dietetycznego oraz planowania całotygodniowego jadłospisu każdego z posiłków, a także codziennych przekąsek. Zbilansowana dieta i odpowiednia ilość poszczególnych składników odżywczych jest bardzo ważna. To kwestia bardzo istotna zarówno dla tych, którzy są na jakiejś konkretnej diecie, jak i dla tych, którzy po prostu chcą się zdrowo odżywiać i sprawować pieczę nad tym, co jedzą.

Kontrola kalorii dzięki kalkulatorowi jest znacznie prostsza i może stać się przyjemna. Dlaczego? Licząc ilość kalorii w każdym z posiłków, a później sumując je, można łatwiej zadbać o to, by każdego dnia utrzymać odpowiednią ich ilość. Ponadto można z góry zaplanować sobie każdy posiłek, dzięki czemu nic nas nie zaskoczy. A nawet jeśli pojawi się przekąska, która nie była w planach, np. podczas spotkania ze znajomymi, będziemy wiedzieli, na jak bardzo kaloryczny przysmak możemy sobie pozwolić.

Dlaczego jeszcze te informacje mogą być dla nas cenne? Otóż szczególnie podczas diet tzw. redukcyjnych, gdzie przez pewien czas należy obniżyć dzienną ilość przyjmowanych wraz z posiłkami kalorii, można skomponować dania tak, aby nie czuć się głodnym, a wciąż oscylować w pożądanych granicach kalorycznych.

 

Czy są normy dla kobiet i mężczyzn?

Wiele się mówi o tym, że kobieta powinna przyjmować dziennie około 1800, 2000 lub 2500 kcal. Mężczyzna zaś nawet ponad 3000 kcal. Wyliczanie tego na tzw. oko nie jest słuszną metodą. Może się zdarzyć, że uda się na takiej diecie uzyskać upragnione wyniki, jednak lepiej dostosować dawkę kaloryczną indywidualnie, szczególnie biorąc pod uwagę swoją aktywność fizyczną i rodzaj wykonywanej pracy. Dzięki temu nie zdarzy się przypadek, którego efektem będzie niedowaga, zatrzymanie się wagi na wiele tygodni, czasem miesięcy, podczas gdy powinna spadać lub jej nieoczekiwany przyrost.

Warto dopasować limity do siebie, a nie sugerować się podanymi często w sieci normami, które mogą nie uwzględnić wielu istotnych i indywidualnych czynników. Dlatego użyjmy kalkulatora kalorii zamiast - na zasadzie prób i błędów - męczyć nasze ciało i samopoczucie.

Podobne artykuły

Zawartość kalorii w najpopularniejszych napojach alkoholowych

Nie tylko jedzenie! Jeśli chcemy dbać o zdrowie i utrzymywać odpowiednią dietę, powinnyśmy mieć świadomość również tego, jak wygląda zawartość kalorii i węglowodanów w poszczególnych napojach alkoholowych.

Czytaj więcej