WomanMagazine.pl

Jak zacząć biegać wiosną?

Niektórzy mówią, że bieganie jest łatwe – wystarczy po prostu zacząć i już. Nie należy jednak podchodzić zbyt lekko do tematu sportów biegowych. Jeśli myślimy o długofalowym zaangażowaniu w ten rodzaj aktywności, dobrze jest się do niego odpowiednio przygotować. Wiosna to idealny moment, by zacząć!

Standard Post with Image

 

Jak rozpocząć?

Najlepiej przygodę z bieganiem rozpocząć od… podstawowych badań lekarskich! Tak, to bardzo ważna kwestia. Jeśli mamy problemy zdrowotne, nawet te najmniejsze, warto skonsultować je z lekarzem, aby wykluczyć ewentualne przeciwwskazania.

Następnie należy wyznaczyć sobie cel. Od czego chcemy zacząć? Od 3 czy 5 km? Jeśli nie czujemy się na siłach, nie zakładajmy zbyt dużych dystansów. Lepiej wybrać krótszy, a podczas treningu go trochę przekroczyć, niż ambitnie postawić sobie wysokie wymagania i im nie podołać. Duma czasami może sprawić, że nie będziemy chcieli odpuścić, podczas gdy nasz organizm będzie miał dość.

 

W co się ubrać?

Strój biegacza to jedna z ważniejszych rzeczy, o których należy pomyśleć już na początku. Błędnie wydaje się niektórym, że biegać można w czymkolwiek. Niestety źle dobrane ubrania potrafią uniemożliwić komfortowy i efektywny trening.

Buty muszą być wygodne, koniecznie przeznaczone do biegania, a nie jakieś stare, zużyte trampki. Najważniejsza jest w nich specjalna podeszwa oraz oddychający materiał. W sklepach sportowych można kupić obuwie biegowe odpowiednio dobrane do zaawansowania aktywności fizycznej.

Ubranie również musi być przeznaczone odpowiednio do naszego sportu. Bawełniane koszulka oraz legginsy, czy spodenki mogą się nie sprawdzić podczas coraz dłuższych dystansów. Strój tzw. techniczny, z przepuszczającego powietrze materiału pozwala odprowadzić pot i często ma bezszwowe wykończenia, które nie uwierają podczas treningu. Warto pomyśleć od razu o zakupie takich elementów ubioru biegowego, by później nie wymieniać połowy sportowej garderoby.

 

Rozgrzewka i rozciąganie

Nie zapominajmy o rozgrzewce przed każdym treningiem! To bardzo istotne, gdyż w przeciwnym razie istnieje szansa, że nabawimy się kontuzji. Nierozgrzane mięśnie mogą nie podołać trasie, jaką sobie wyznaczymy, to zaś może skończyć się np. skręconą kostką i zniechęceniem do tego sportu. Lepiej więc tego uniknąć.

Równie ważne jest wykonanie ćwiczeń rozciągających po zakończonym biegu. Ścięgna oraz mięśnie nóg po wysiłku stają się napięte. Zanim rozsiądziemy się wygodnie, ciesząc się z wykonanego treningu, trzeba o nie zadbać.

 

Właściwie dobrana dieta

Dieta biegacza musi dostarczać mu właściwej dawki energii oraz spełniać zapotrzebowanie organizmu na białko, tłuszcze oraz węglowodany. Produktów nie należy dobierać przypadkowo. Warto przygotowywać posiłki z głową, by dostarczyć sobie wszystkie potrzebne składniki.

Aby dowiedzieć się, ile możemy zjeść w ciągu dnia treningowego, warto wyliczyć sobie ilość kalorii specjalnymi kalkulatorami kalorycznymi. By zrobić to, jak najbardziej precyzyjnie można wybrać się do dietetyka, który ułoży dietę i policzy kalorie indywidualnie i bardzo precyzyjnie do naszych potrzeb.

Należy też pamiętać, że nie powinno się biegać z pełnym żołądkiem, czyli tuż po jedzeniu. Można dostać wówczas kolki lub niestrawności, a w najgorszym przypadku poczuć nudności. Jeśli biegamy rano, dobrze zjeść przed treningiem np. małego banana 30-45 minut przed biegiem. Kiedy robimy to w ciągu dnia lub wieczorem, dobrze zachować odstęp ok. 3 godzin między posiłkiem a treningiem. Wówczas unikniemy przykrych skutków.

Jeśli pojawią się nam jakieś pytania, w mediach społecznościowych istnieją grupy biegaczy, które chętnie dzielą się informacjami. Szczególnie osoby początkujące mogą otrzymać wiele wsparcia i motywacji, jeśli jej potrzebują. Mogą dodatkowo dopytać o poszczególne kwestie dotyczące elementów stroju czy jadłospisu. Jedyne, od czego trzeba zacząć - to podjąć decyzję i ruszyć się z fotela!

 

(źródło grafiki: Bewakoof.com Official on Unsplash)

Podobne artykuły

MEZOTERAPIA MIKROIGŁOWA DAJE TAKIE EFEKTY JAK TRADYCYJNY LIFTING?

O mezoterapii mikroigłowej rozmawiamy z doświadczoną kosmetolog Kamilą Osowską. W swojej klinice w Krakowie posiada najnowocześniejsze rollery do wykonania zabiegu. Czy pozwalają uzyskać efekt liftingu bez skalpela? Jak wygląda zabieg? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszej rozmowie.

Czytaj więcej

W SIDŁACH ZAZDROŚCI – JAK JĄ POKONAĆ?

Zazdrości pragniemy unikać jak ognia, w końcu już samo słowo wywołuje w nas nieprzyjemne skojarzenia, a często także złość. Dlaczego jest to uczucie tak często obecne w naszym życiu i czy zagraża stworzeniu szczęśliwego związku?

Czytaj więcej