WomanMagazine.pl

Ile należy sypiać?

Zima to czas, kiedy częściej czujemy się senne i zmęczone. Wszystko przez małą ilość słońca i pogodę. Swoje samopoczucie możemy jednak poprawić optymalną ilością snu.

Standard Post with Image

Wystarczająco, czyli ile?

Dyskusje na temat tego, ile powinniśmy spać nie cichną. Zakłada się, że dorosły człowiek potrzebuje około 7-8 godzin snu, zdaniem naukowców szkodliwe jest zarówno zbyt długie, jak i zbyt krótkie spanie. Jeśli śpimy więcej niż 9-10 godzin dziennie wzrasta ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, zwiększa się również prawdopodobieństwo wystąpienia depresji u osób genetycznie nią obciążonych. Zbyt długi sen wpływa również na pogorszenie pracy naszego mózgu. Jesteśmy też bardziej narażone na zachorowanie na cukrzycę, jak również wzrost wagi. Dodatkowo jeśli śpimy dłużej niż 10 godzin możemy obudzić się z bólem głowy. Możemy być zdezorientowane, osłabione, rozdrażnione. Złe samopoczucie może utrzymywać się nawet przez cały dzień. Na dodatek śpiąc zbyt długo zaniedbujemy inne sfery życia. Brak ruchu i zbyt długie przebywanie w pozycji leżącej może przyczynić się do rozwoju nadwagi, otyłości, chorób serca, problemów z kręgosłupem, czy cukrzycy.

Podobnie jest w przypadku zbyt małej ilości snu. Wzrasta wówczas szansa zachorowania na chorobę wieńcową, dostanie ataku serca czy udaru. Osoby niedosypiające spożywają też więcej niezdrowych pokarmów, bowiem mamy mniej silnej woli. Zbyt mała ilość snu sprawia też, że rośnie poziom kortyzolu. Może to prowadzić do nadciśnienia, osłabienia pamięci i koncentracji.

Kiedy śpimy zbyt mało?

Jeśli wystarczy, że się położysz i zasypiasz błyskawicznie, to znak, że jesteś przemęczona albo za mało śpisz. Zwłaszcza, gdy kładziesz się by obejrzeć telewizję. Wskazywać może na to także większa impulsywność niż zazwyczaj oraz notoryczne zapominalstwo i problemy z koncentracją. Niedosypanie zwiększa też nasz apetyt i zmniejsza naszą siłę woli oraz powoduje problemy z koncentracją. Niewyspane łatwiej tracimy panowanie nad sobą, oprócz tego mamy gorszy nastrój i mniej energii do działania.

Aby spać wystarczająco długo warto dokonać eksperymentu. Kluczową rolą jest ustalenie jaką ilość godzin powinniśmy przespać. W okresie wolnego warto spać bez budzika i sprawdzać jakie pory są dla nas najlepsze i jaka ilość snu. Warto wprowadzić nawyk chodzenia spać o tej samej porze, jeśli nie możemy zasnąć warto wstać i wykonać jakąś spokojną czynność. Nie zaleca się oglądać w łóżku telewizji, aby nie wyrabiać złych nawyków. Przewietrzmy sypialnie i nie jedzmy tłustych i ciężkostrawnych posiłków. Przed snem warto się wyluzować, czy to za pomocą kąpieli, czy spaceru.

Podobne artykuły

Czy wiesz, ile ruchu potrzebuje Twoje dziecko każdego dnia?

– Aktywne dzieci lepiej pracują w grupie, lepiej radzą sobie z porażkami, wykazują się większą cierpliwością i rozumieją, że na nagrodę za wysiłek trzeba czasem trochę poczekać - mówi Magdalena Chorzewska, znana psycholog dziecięca i specjalistka ds. żywienia.

Czytaj więcej

Skóra problematyczna – o czym należy pamiętać?

Trądzik, przebarwienia, suchość albo nieustanne błyszczenie się – większość kobiet, bez względu na wiek, boryka się na co dzień z mniejszymi lub większymi problemami skórnymi. Czy istnieją uniwersalne metody radzenia sobie z cerą problematyczną? Agata Nowak, kosmetolog Spa Land, radzi, jakie metody pielęgnacji i zabiegi wybierać, by cieszyć się zdrową i gładką skórą.

Czytaj więcej