WomanMagazine.pl

Hiperglikemia – Pierwsza pomoc. Postępowanie w przełomach hiperglikemicznych

Pierwsza pomoc przy hiperglikemii, udzielona jak najszybciej od momentu pojawienia się pierwszych oznak podwyższonego poziomu cukru we krwi, może uratować życie. Brak pomocy może doprowadzić do pojawienia się poważnych powikłań, np. utraty wzroku, niewydolności nerek, a nawet śpiączki hiperglikemicznej, która może doprowadzić do śmierci. Sprawdź, jak pomóc przy napadzie hiperglikemii.

Standard Post with Image

Pierwsza pomoc przy hiperglikemii powinna być udzielona jak najszybciej od momentu pojawienia się pierwszych objawów wzrostu poziomu glukozy we krwi, tj. zwiększonego pragnienia, bólów głowy, trudności z koncentracją czy częstego oddawania moczu. W przeciwnym razie może dojść do poważnych powikłań: utraty wzroku, niewydolności nerek czy niewydolności układu krążenia, wskutek uszkodzenia naczyń. Jednak najgroźniejszym powikłaniem hiperglikemii jest kwasica ketonowa, która może doprowadzić do śpiączki hiperglikemicznej, a nawet do śmierci.

 

Hiperglikemia - pierwsza pomoc

W przypadku wystąpienia objawów hiperglikemii, należy zadzwonić na pogotowie, niezależnie od tego czy chory stracił przytomność, czy jest świadomy. Jeśli stężenie glukozy jest zbyt duże, konieczne może być podłączenie kroplówki i insuliny.

W większości przypadków osoba udzielająca pierwszej pomocy nie ma możliwości oznaczenia poziomu cukru we krwi chorego. Z tego powodu nie może sprawdzić, czy chory zmaga się z hipoglikemią, czy hiperglikemią. Dlatego lepiej nie podawać mu niczego słodkiego do zjedzenia lub wypicia, tylko poczekać na pogotowie.

 

Ważne! 

Objawy charakterystyczne dla hiperglikemii, czyli trudności z utrzymaniem równowagi, czasem bełkotliwa mowa czy utrata przytomności, są charakterystyczne także dla upojenia alkoholowego. Dlatego osoby drugie powinny zachować czujność oraz reagować, gdy spotkają osobę, która wydaje się być pod wpływem alkoholu.

Jeśli chory jest przytomny i jest pewne, że przyczyną jego problemów ze zdrowiem jest hiperglikemia, należy podać mu do picia wodę z solą, która pomaga zapobiec odwodnieniu i wypłukać nadmiar cukru z organizmu.

Jeśli chory jest nieprzytomny, objawami wskazującymi na hiperglikemię będą: zapach acetonu z ust, sucha skóra i przyspieszone tętno. Wówczas nie pozostaje nic innego, jak tylko ułożyć go w pozycji bocznej ustalonej i kontrolować jego oddech i tętno. Należy też zadbać o utrzymanie ciepła chorego (np. okryć go kocem lub kurtką, płaszczem).

 

Podobne artykuły

Hiperglikemia

Hiperglikemia (przecukrzenie) to stan, kiedy poziom glukozy we krwi wzrasta ponad poziom prawidłowy. Wysoki poziom cukru we krwi stwierdza się, gdy poziom cukru na czczo wynosi 100-125 mg/dl (nieprawidłowa glikemia na czczo), a dwie godziny po posiłku 140–199 mg/dl (nieprawidłowa tolerancja glukozy).

Czytaj więcej

Pierwsza kąpiel niemowlaka - jak to zrobić?

Pierwsza kąpiel może budzić przerażenie w oczach świeżo upieczonych rodziców. Jak trzymać dziecko? W czym myć? Jakich preparatów użyć? I najważniejsze – jak to zrobić, aby wszyscy ją przetrwali? Faktem jest, że codzienna pielęgnacji skóry malucha wymaga specjalnej troski i wiedzy, ale spokojnie, podpowiemy jak to zrobić.

Czytaj więcej