WomanMagazine.pl

Drzemka w pracy – naukowcy zalecają!

W Chinach drzemka w pracy uregulowana jest przez konstytucję. W krajach śródziemnomorskich wystarczy sjesta. Aby doładować siły w Wielkiej Brytanii i Francji coraz częściej pojawia się tzw. power nap. Czy warto wprowadzić drzemki w pracy także w Polsce? O tym w dzisiejszym artykule!

Standard Post with Image

Choć naukowcy alarmują o dobroczynnym wpływie przerw na sen w pracy, nadal nieliczni mogą sobie pozwolić na taki odpoczynek (jak pracownicy Google i Nike). Uważa się, że już 20-minutowa drzemka pozwala naszemu mózgowi odprężyć się, a organizmowi zregenerować. Dlaczego to takie ważne? I czy w ogóle jest nam potrzebne?

Nie chodzi tu tylko o zwykłe zmęczenie, czy odsypianie poprzedniej nocy, główny sekret tkwi w regeneracji systemu nerwowego, zwłaszcza jeśli wokół nas znajduje się mnóstwo elektroniki, a docierające do nas liczne bodźce zaczynają "ogłupiać". W pewnym momencie, jeśli docierających do naszego mózgu impulsów jest zbyt wiele, zaczyna się powoli zawieszać, przez co nie działa już tak sprawnie i wykonuje czynności w spowolnionym tempie. Szkodliwe fale elektromagnetyczne utrudniają skupienie się, a co za tym idzie... obniżają tak cenną produktywność pracowników i wywołują znużenie. A wystarczy tak niewiele...

 

Naukowcy z NASA, zajmujący się badaniem snu dowiedli, że przy 26-minutowej drzemce wydajność pracownika może się zwiększyć nawet do 35%!

 

Niekoniecznie musi to być sen, wystarczy także chwila medytacji!

Kolejnym powodem, dla którego warto, będąc szefem, pozwolić pracownikowi na odpoczynek jest fakt, że przemęczeni, rozdrażnieni pracownicy są o wiele bardziej narażeni na stres i w wielu sytuacjach mogą reagować impulsywnie. Niestety w dzisiejszym świecie mało kto śpi więcej niż 6 godzin na dobę, co za tym idzie, cały czas możemy odczuwać senność i zmęczenie mózgu. Ponadto naukowcy zapewniają, że dużo bardziej regeneracyjna będzie codzienna drzemka niż "odypianie" weekendami!

Niestety problem ten jest cały czas bagatelizowany, a drzemanie w dzień uznawane za oznakę... lenistwa.

 

Jak długo powinna trwać drzemka?

1. 2-5 minut – wyjątkowo efektywna, by wyeliminować senność 
2. 5-20 minut
 poprawia koncentrację, żywotność, sprawność uczenia się oraz sprawność fizyczną
3. 20 minut
 poprawia także sprawność mięśni. Ponadto usuwa zbędne informacje z mózgu, co usprawnia pamięć długoterminową
4. 50-90 minut
 poprawia zdolności percepcyjne, ponadto poprawia stan kości i mięśni

(źródło: zdrowienatopie.pl)

Podobne artykuły

Stwórz swoje idealne miejsce pracy!

Nie jest łatwo pracować w otwartej przestrzeni biurowej, w której cały czas się coś dzieje. Ciągle napływające bodźce utrudniają skupienie, zwiększają stres i sprzyjają infekcjom. Dlatego dziś podpowiemy, jak stworzyć odpowiednie miejsce pracy do swoich wymagań, by czuć się w nim swobodniej i pracować efektywniej!

Czytaj więcej

Savoir-vivre w pracy – co można a czego nie wypada?

Kultura w pracy to rzecz niezbędna do wspólnego funkcjonowania. Dzięki dobrym manierom szanujemy się wzajemnie i polepszamy jakość wspólnej pracy. Zobacz, jakie zasady savoir-vivre funkcjonują właśnie w tym miejscu!

Czytaj więcej