WomanMagazine.pl

Czym jest dieta redukcyjna?

Jeśli interesujecie się zdrowym odżywianiem to bardzo możliwe, że już spotkałyście się z trendem nazywanym dietą redukcyjną.

Standard Post with Image

Szukasz diety, która pozwoli Ci zrzucić kilka zbędnych kilogramów? Może pora spróbować diety redukcyjnej? Choć każda z nas najchętniej podjęłaby się diety, która zapewni szybkie efekty, to tak naprawdę bardzo często szybkie i spektakularne efekty obarczone są efektem jojo. Rozwiązaniem może okazać się dieta redukcyjna. Zgodnie z nazwą polega na ograniczaniu kaloryczności posiłków w taki sposób, by dostarczyć organizmowi mniej kalorii z zachowaniem zasad zbilansowanej diety i przy zachowaniu sytości. Konieczne jest poznanie wyjściowego zapotrzebowania energetycznego. Wytyczne dietetyków zalecają, by nie schodzić poniżej współczynnika PPM oraz podstawowej przemiany materii. Wspomniany wskaźnik jest inny w zależności od wagi, wzrostu, wieku, podejmowanej aktywności, a ilość kalorii, o jaką powinniśmy obniżyć wartość energetyczną posiłków, zależna jest od wyjściowej masy ciała oraz stopnia nadwagi.

PPM obliczamy według wzoru Harrisa-Benedicta: to ilość energii, którą organizm wykorzystuje do podtrzymania wszystkich funkcji życiowych bez wykonywania jakichkolwiek czynności.

PPM dla kobiet
PPM (kcal) = 665,09 + (9,56 x waga (kg)) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,67 x wiek (w latach))

PPM dla mężczyzn
PPM (kcal) = 66,47 + (13,75 x waga (kg)) + (5 x wzrost [cm]) – (6,75 x wiek (w latach))

Warto podkreślić, że tego rodzaju dieta nie wyłącza którejkolwiek grupy składników, choć może zalecić ograniczenie ich spożywania. Przed przejściem na dietę redukcyjną warto udać się do dietetyka w celu konsultacji.

Do jakiej wartości powinniśmy obniżyć kaloryczność spożywanych posiłków? Jeśli chodzi o utratę kilku kilogramów, to zmniejszamy kaloryczność posiłków maksymalnie o 500 kcal. Pozwoli to pozostać w zgodzie z zasadami bezpiecznego odchudzania. Jeśli problemy z wagą są większe, może być to nawet 1000 kcal. Proces taki musi postępować stopniowo. Spalanie tkanki tłuszczowej działała tylko, gdy dostarczymy organizmowi deficytu kalorii. Działanie zostanie zaś wzmocnione, gdy będziemy uprawiać aktywność fizyczną. Aby pozbyć się 1 kg tłuszczu trzeba spalić około 7000 kcali czyli 1000 kcal dziennie.

Co możemy jeść na diecie redukcyjnej?

Podstawową zasadę stanowi obecność warzyw w trakcie każdego z posiłków. Opiera się ona na 4-5 posiłkach zjadanych w jednakowych odstępach czasu. Przy czym trzy z nich są bardziej treściwe, a dwa to przekąski. W naszym jadłospisie powinny znajdować się chude ryby, drób i kasze. Dieta redukcyjna to nie dieta eliminacyjna, możemy sięgać więc po wszystko. Zaleca się jednak ograniczenie spożywania słodyczy, owoców i orzechów.

Podobne artykuły

Kąpiel w lesie? – czym są „leśne kąpiele”

Nie od dziś wiadomo, że bliskość natury nam służy. Jednak czy mieliście świadomość, że samo przebywanie na jej łonie może nas leczyć? Dowodzą tego badania japońskich uczonych, którzy sprawdzili jaki wpływ na nasze zdrowie ma przebywanie w… lesie. Okazało się, że tzw. kąpiele leśne nie tylko pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie, ale skutecznie wspierają nasz układ immunologiczny.

Czytaj więcej

REKLAMA JEST KOBIETĄ, CZYLI FEMVERTISING

Femvertising to reklama i komunikacja skierowana do kobiet. Uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania wobec marek. Jest konsekwencją zmian społecznych i cały czas rosnącego udziału kobiet w decyzjach zakupowych. Z badań Ernst&Young wynika, że w 2028 roku kobiety będą kontrolowały 75% wydatków!

Czytaj więcej