WomanMagazine.pl

Czy przesilenie wiosenne to mit?

Wraz z nadejściem wiosny skarżysz się na niską ilość energii, spadek formy i nastroju? Może to wina przesilenia wiosennego? Czy jednak rzeczywiście możemy mówić o jego istnieniu?

Standard Post with Image

Przesilenie wiosenne - mit czy prawda?

Choć przesilenie wiosenne to termin, który zagościł w naszych słownikach na dobre, część osób wątpi w jego istnienie. Jak naukowcy tłumaczą objawy przypisywane przesileniu? Zdaniem niektórych osób wiosenne przesilenie to wygodna wymówka, podczas słabszego dnia w pracy. Z drugiej strony znajdują się osoby, mówiące, że przesilenie wiosenne skutkuje brakiem siły i ochoty na cokolwiek oraz wiecznym zmęczeniem i brakiem chęci do życia oraz sennością. Właśnie takie objawy tłumaczą występowaniem syndromu zmęczenia wiosennego. Z czego to wynika? Niektórzy tłumaczą przesilenie kontrastem pomiędzy zimą i wiosną, przez wiele miesięcy organizm próbuje się przecież przyzwyczaić do niskich temperatur i małej ilości światła. Ze względu na ograniczoną ilość światła organizm produkuje mniej serotoniny, natomiast zwiększa się ilość hormonu snu, czyli melatoniny. Przekłada się to na ospałość i brak energii. Biolodzy twierdzą, że nasz organizm został zaprogramowany w oparciu o ilość światła. Gdy dzień zaczyna się wydłużać, nasz organizm produkuje więcej hormonów przysadki i szyszynki, czyli endorfin i serotoniny, które stymulują zwiększenie aktywności. W tym czasie problemy mogą mieć osoby ze schorzeniami sercowo-naczyniowymi, również meteopaci i osoby ze skłonnościami do stanów depresyjnych. Łatwiej będzie nam przejść okres jesienno-zimowy, jeśli zimą będziemy się hartować, czy dbać o zdrowe żywienie i uprawianie sportu.

Jak radzić sobie z przesileniem wiosennym? 

Jaka jest więc prawda? Zdaje się, że trudno ustalić kto ma rację. Część osób przyznaje, że w okresie zimowo-wiosennym odczuwa zbiór objawów, takich jak zmęczenie, ospałość, rozdrażnienie. Trudno z nimi dyskutować, dlatego dla nich polecamy kilka sposobów, które mogą pomóc w walce z przesileniem:

-śpij nie mniej niż 8 godzin,

-stosuj dietę lekkostrawną,

-pij dużo soków i wody,

-jedz nowalijki,

-uzupełniaj niedobory witamin,

-bądź aktywna.

Podobne artykuły

Opieka Osób starszych Niemcy

Czy warto wyjeżdżać do Niemiec, żeby pracować jako opiekunka osób starszych?

Od kilkunastu lat obserwujemy proces starzenia się społeczeństwa, szczególnie w zachodniej i północnej Europie. Niemcy i Skandynawowie, pomimo dobrze rozwiniętego systemu opieki zdrowotnej, borykają się z brakiem wystarczającej liczby opiekunów osób starszych w stosunku do rosnącego zapotrzebowania. To otwiera szansę przed Polkami i Polakami, którzy dysponują odpowiednim przygotowaniem do zawodu.

Czytaj więcej

CZY WARTO BYĆ MIŁYM?

Jak często tłumisz swoje prawdziwe emocje, bo nie chcesz kogoś urazić, albo pomagasz, jak tylko możesz, bo czujesz, że powinnaś? Czy jest to konstruktywne i uzasadnione, jeśli Ty na tym tracisz? Zobacz, jak poradzić sobie z problemem bycia nadmiernie miłą!

Czytaj więcej