WomanMagazine.pl

Bliskość z dzieckiem jest najważniejsza

Każdy maluch potrzebuje bliskości swojego rodzica. Nie ma w tym niczego nadzwyczajnego, ponieważ jest to całkowicie naturalna potrzeba podyktowana instynktem. Pierwsze lata życia pociechy warto wykorzystać na zbudowanie więzi opartej na wzajemnym zrozumieniu. Dzięki relacjom wytworzonym we wczesnym dzieciństwie starsze dzieci będą bardziej otwarte w kontakcie z rodzicami.

Standard Post with Image
Najważniejsze chwile
 
W pierwszych latach życia dziecko chętniej reaguje na bliskość fizyczną. Warto to wykorzystać, zanim stanie się kilkulatkiem, który odprowadzony do przedszkola nie będzie chciał się przytulać do mamy przy kolegach i koleżankach. 
 
Zanim jeszcze maluch nauczy się mówić, odbiera świat za pomocą zmysłów. Szczególnie ważne są dotyk i zapach. Tulone niemowlę ogrzewa się ciepłem bijącym od ciała rodzica, słyszy jego rytm serca oraz czuje znajomy zapach. W ten sposób wycisza się i uspokaja, ponieważ wie, że jest bezpieczne w ramionach dorosłego. 
 
Nie od dzisiaj wiadomo, że przytulanie pomaga wytwarzać oksytocynę, czyli hormon szczęścia. Ciągłe noszenie szkraba może być męczące dla rodziców, dlatego warto skorzystać z udogodnienia, jakim jest chusta. Dzięki temu osoba nosząca ma wolne ręce i nie musi rezygnować ze wszystkich obowiązków domowych.
 
Wspólne rytuały
 
Zapracowanym rodzicom z pewnością trudno poświęcić dzieciom tyle czasu, ile by chcieli. Dlatego takie osoby powinny postawić na jakość spędzanych razem chwil. Wspólna zabawa czy spacer w wolny weekend z pewnością pomogą nadrobić zaległości z przepracowanego tygodnia. 
 
Warto spróbować stworzyć wspólne rytuały, które będą czasem tylko dla siebie na wzajem. Powtarzanie ich regularnie wyznaczy dziecku pewien rytm dnia i umocni relacje z rodzicami. Może to być wspólny posiłek, podczas którego dziecko integruje się z całą rodziną i czuje się jej częścią, albo wieczorna kąpiel, kiedy jest czas na zabawę w wodzie. Przed snem można także spróbować masowania malucha, np. poprzez masaż Shantala, który wykonany w zacisznym miejscu i przy łagodnym świetle ukoi emocje po całym dniu.
 
Dialog z dzieckiem
 
Warto mówić do niemowlęcia, które nie potrafi jeszcze wypowiadać słów. Dzięki temu przyzwyczaja się do głosu rodzica i kojarzy go z pozytywnymi emocjami. Poprzez gaworzenie i beztroski śmiech, maluch rozwija swoje zdolności komunikacyjne i pozwala rodzicom lepiej się poznać. 
 
Zrozumienie dziecka jest kluczem do zbudowania z nim trwałej więzi. Pomocne w odkrywaniu potrzeb malca jest postępowanie zgodnie z zasadami Porozumienia Bez Przemocy (Non Violent Communication - NVC). Polega na słuchaniu innych z empatią, przez co można łatwiej odczytać potrzeby drugiej osoby, a także swoje. NVC opiera się na czterech prostych krokach prowadzących do lepszej komunikacji. Są to: obserwacja, wyrażanie uczuć, mówienie o potrzebach i formułowanie próśb. Pozwala też odwrócić perspektywę, zrozumieć postępowanie drugiej strony oraz uczy, jak porozumiewać się bez używania przemocy słownej.
 
Małe dzieci dopiero poznają świat emocji i uczą się nad nimi panować. Ważne jest, w jakim stopniu środowisko, w którym przebywają, pozwala im na interpretację uczuć. Wybierając żłobek lub przedszkole dobrze jest zapoznać się z jego metodami pracy z maluchami. Miejscem, gdzie każdy z nich ma szansę na zrównoważony rozwój emocjonalny, są żłobki BeBaby w Krakowie. Placówki te działają na podstawie zasady Porozumienia Bez Przemocy, a opiekunowie dbają o dzieci dostrzegając ich potrzeby, talenty i potencjał, równocześnie nie narzucając własnego zdania.

Podobne artykuły

Czy joga jest dla dzieci? – wywiad z Emilią Burkiewicz

Czy dzieci mogą praktykować jogę? Czy zajęcia różnią się od tych dla dorosłych? Czy zajęcia z jogi i uważności mają szansę zawitać w przedszkolach i szkołach - o tym rozmawiamy z Emilią Burkiewicz, certyfikowaną nauczycielką jogi dziecięcej.

Czytaj więcej

REKLAMA JEST KOBIETĄ, CZYLI FEMVERTISING

Femvertising to reklama i komunikacja skierowana do kobiet. Uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania wobec marek. Jest konsekwencją zmian społecznych i cały czas rosnącego udziału kobiet w decyzjach zakupowych. Z badań Ernst&Young wynika, że w 2028 roku kobiety będą kontrolowały 75% wydatków!

Czytaj więcej