WomanMagazine.pl

Nauka języka angielskiego z planszówkami

Nauczanie języków obcych z pomocą gier planszowych może sprawić, że uczniowie staną się aktywniejsi, a na dodatek szybciej i efektywniej przyswoją nowe zagadnienia. To innowacyjne podejście do nauki zwiększa zaangażowanie i autonomię uczących się.

Standard Post with Image

 

Nauczanie poprzez gry edukacyjne (ang. Game Based Learning) oraz połączenie rozrywki i zabawy z edukacją (ang. Edutainment) to przyszłość oświaty. Jak zorganizować zajęcia, które wywołają u uczniów pozytywne emocje?

 

Edukacja oparta na aktywnym udziale i zaangażowaniu uczniów w proces nauki

Wykorzystanie i projektowanie gier na zajęciach lekcyjnych w celu zwiększenia motywacji uczniów oraz lepszego i głębszego przyswajania nowej wiedzy to najnowszy trend w edukacji. Wszystko wskazuje na to, że metoda Game Based Learning na dobre zadomowi się w szkołach językowych. Justyna Mak zapewnia, że proste gry nie wymagają nakładu wyszukanych materiałów. Planszę edukacyjną można skonstruować w czasie 45-minutowej lekcji. Skomplikowane makiety warto opracowywać z uczniami przez cały semestr w ramach projektu zaliczeniowego.

 

W jaki sposób nauczyciel może wykorzystać potencjał Game Based Learning?

W parze z nauczaniem z pomocą gier idzie Edutainment (education + entertainment) – nowy nurt w oświacie, którego motto brzmi: „uczyć, bawiąc”. Bardzo ważna jest tu kolejność słów obrazująca hierarchię wartości, bowiem celem tych działań jest przede wszystkim edukacja. Jak podaje Justyna Mak, nauczycielka języka angielskiego i zwolenniczka wdrażania nowoczesnych technologii w nauczaniu języków obcych, rozrywkowa forma to wyłącznie sposób uatrakcyjnienia lub ukrycia przekazu o charakterze edukacyjnym. Game Based Learning i Edurozrywka ukierunkowane są na podnoszenie umiejętności językowych oraz zwiększanie wiedzy w nowatorski i efektywny sposób. Wywołanie u uczniów pozytywnych emocji wpływa na jakość kształcenia i w znaczącym stopniu zwiększa skuteczność nauczania i długotrwałego zapamiętywania treści.

 

Jak zaprojektować grę na zajęciach językowych?

Tworzenie planszówki w czasie lekcji języka angielskiego należy rozpocząć od sprecyzowania celu gry – może być nim np. powtórzenie słownictwa lub przyswojenie nowego zagadnienia gramatycznego. Realizację tego pomysłu ułatwi praca metodą projektu (ang. Project Based Learning), która umożliwi usystematyzowanie prac wykonywanych przez uczniów.

Działanie metodą projektu składa się z pięciu etapów:

  • Sformułowanie tematu i celu gry planszowej,
  • Sporządzenie harmonogramu prac, dobór kryteriów oceny i wybór potrzebnych materiałów,
  • Realizacja – zaprojektowanie makiety i szaty graficznej, stworzenie zasad gry w języku angielskim,
  • Prezentacja planszówki na forum, podział grupy na uczestników zabawy w celu przetestowania gry,
  • Ewaluacja przeprowadzonych działań.

Przedstawianie efektów w gronie rówieśników, przetestowanie zawartości gry, wymiana uwag i ocena całości to bardzo ważny etap pracy projektowej. Zyskuje się w ten sposób feedback niezbędny do ulepszenia podjętych dotąd działań.

Artykuł powstał przy współpracy z redakcją czasopisma HoryzontyAnglistyki.pl.

Podobne artykuły

Zmysłowa nauka

Każda z nas ma predyspozycje do różnych działań w czasie przyswajania swojej wiedzy. Wiele zależy od wykorzystywania zmysłów w procesie nauki, a żeby ich użyć, należy przekonać się, które przodują w naszym przypadku. Wzrok, słuch, czy może dotyk? ;-)

Czytaj więcej

Jak uczyć dzieci języka obcego

Czy istnieje idealny czas na rozpoczęcie nauki języka obcego przez dzieci? Czy perfekcyjnie opanują go tylko te szkraby, które obcują z nim już od samego początku, a może nie powinno się zbyt wcześnie wprowadzać wielojęzyczności, by nie zaburzyć naturalnego rozwoju mowy? Jak uczyć, by osiągnąć najlepsze rezultaty, a na pewno nie zaszkodzić?

Czytaj więcej