WomanMagazine.pl

W drodze do upragnionej sylwetki ze Street Workout - rozmawiamy z Piotrem Szwiecem

Tuż przed majówką rozmawiamy z Piotrem Szwiecem, założycielem oraz trenerem Ghetto Workout Poland. Z wywiadu dowiecie się między innymi czym jest Street Workout i co jest najczęstszą przeszkodą na drodze do upragnionej sylwetki.

Standard Post with Image

Co powinna wiedzieć osoba rozpoczynająca przygodę ze street workout, na co powinna zwrócić szczególną uwagę?

Street Workout to sport dla każdego. Ćwiczenia dla początkujących są łatwe i przygotowują do kolejnych bardziej zaawansowanych technik. To co najważniejsze to skupić się na prawidłowej technice wykonywania podstawowych ćwiczeń jak przysiady, pompki, planki oraz pracować nad ogólną kondycją i koordynacją. Osoba początkująca powinna przede wszystkim spróbować. Nie bać się wyzwań. Małymi krokami można osiągnąć w tym sporcie bardzo dużo i to w zadziwiająco krótkim czasie.


Czy może Pan przedstawić podstawy treningu Street Workout dla tych, którzy zupełnie nie znają tego systemu?

Jest to program złożony wyłącznie z ćwiczeń gdzie wykorzystujemy tylko masę własnego ciała. Co za tym idzie techniki są dostępne dla każdego i bezpieczne. Przeplatane są tu ćwiczenia na górne oraz dolne partie mięśniowe. Angażujemy całe ciało wykonując ćwiczenia siłowe czy wytrzymałościowe. Klasyczne ćwiczenia jak pompki można wykonywać na dziesiątki sposobów. Każde ćwiczenie jest skalowane tak aby było dostępne i dało efekty każdemu bez względu na płeć czy poziom zaawansowania. Program jest bardzo bogaty i ciekawy. Treningi są atrakcyjne i dają wymierne efekty czy to w poprawie siły czy sylwetki.

Czy trening kalisteniki wykonywany przez kobiety różni się od treningu mężczyzn?

Tak ale nieznacznie. U pań wykorzystywane są łatwiejsze formy niektórych ćwiczeń do których nie są naturalnie predysponowane. Np. podciąganie zaczynamy na niskich poręczach w nogami na ziemi. Używamy gum odciążających, zmniejszamy obciążenia, ale często kobiety radzą sobie lepiej przy ćwiczeniach na dolne partie mięśniowe gdzie ważna jest wytrzymałość mięśni nóg lub brzucha. No i zależy jaki mamy cel: Panowie zazwyczaj chcą być silniejsi, rozbudować górne partie ciała, panie wysmuklić sylwetkę.

Na stronie internetowej znajdziemy informację, że Ghetto Workout Poland realizuje program szkoleniowy według systemu opartego o kilka punktów, jak to wygląda w praktyce?

Program Ghetto Workout Poland rozwijamy od wielu lat. Widzimy, że najważniejsze są trzy parametry: SIŁA, WYTRZYMAŁOŚĆ, TECHNIKA (stąd Strenght Endurance Technique WORKOUT). Na tych trzech cechach motorycznych bazujemy programując treningi. Osoby początkujące powinny zacząć od zbudowania bazy kondycyjnej bazując na prostych ćwiczeniach. Dodatkowo należy skupić się na prawidłowej technice aby nie nabawić się w przyszłości kontuzji i móc robić progres. Później te składowe się mieszają i dochodzą inne ale bazujemy na tej trójce. W tym celu także szkolimy kadrę instruktorską w całym kraju przez co wszędzie już można trenować pod okiem specjalisty.

Z jakich ćwiczeń składa się przykładowy trening?

W pierwszej części treningu są to ćwiczenia dzięki którym budujemy kondycję czy koordynację np. biegi, skoki ale także ćwiczenia w podporach i na brzuch. W części głównej uczymy się nowych technik bądź je doskonalimy. Możemy podjąć wyzwanie i nauczyć się stania na rękach, przysiadów na jednej nodze czy pompek z klaskaniem. Dodajemy także siłowe przygotowanie i tu koncentrujemy się na technikach wymagających już jakiejś bazy siłowej. Mogą to być zwykłe pompki ale także różne ich odmiany. Samodzielne podciąganie lub Muscle Upy to częsty cel wielu osób. Jak najbardziej jest on do osiągnięcia ale wymaga czasu i konsekwencji. Pamiętamy także o prawidłowym rozciąganiu po treningu czy np. mobilizacji stawów aby być sprawniejszym w szerokim tego słowa znaczeniu i przy okazji każdej aktywności sportowej a także w życiu codziennym.


Czy trening można wykonać samodzielnie, czy też niezbędne są ćwiczenia pod okiem trenera?

Trening można wykonywać samemu ale wymaga to motywacji oraz podstawowej wiedzy. Po to pomagamy samorządom budować place Street Workout w parkach miejskich. Jeśli ktoś nie jest pewny co i jak ćwiczyć powinien skonsultować się z trenerem lub przyjść na zajęcia zorganizowane. Po jakimś czasie będziemy w stanie także sami zorganizować sobie taki trening ale wiele osób lubi po prostu ćwiczyć w grupie, która ich motywuje.

Jako trener na pewno miał Pan do czynienia z różnymi przypadkami, co Pana zdaniem stanowi najczęstszą przeszkodę na drodze do uzyskania upragnionej sylwetki?

Zbyt odległy cel. Najważniejsza jest systematyczność dzięki, której dojdziemy do poprawy ogólnej sprawności fizycznej. Cel osiągniemy z czasem. Jedni szybciej inni wolniej. Oczywiście jakość życia, dieta czy odnowa biologiczna jest także bardzo ważna ale bez zapału i systematyczności będzie to trwało o wiele dłużej. Nie zapominajmy też, że trening ma być przede wszystkim przyjemny. Uczmy się nowych rzeczy, stawiajmy sobie kolejne namacalne cele i w ten sposób ta aktywność nie znudzi się nam nigdy. Ćwiczcie i bawcie się treningiem.


Piotr Szwiec
Założyciel, wykładowca oraz trener Ghetto Workout Poland. 
Instruktor dyscyplin siłowych, snowboardu, windsurfingu i gier zespołowych. 

Podobne artykuły

Street fashion

Jesienny street fashion, zdjęcie z pokazu kolekcji Gucci jesień-zima 2016/2017 / fot. ImaxTree / agencja Free

Liście już opadły z drzew, a wraz z nimi jesienne kolory, które zdobiły nasze ulice, parki i skwery. Jeśli nie zostały zmiecione lub wywiane przez wiatr, z całą pewnością zamokłe, zostały podeptane przez spacerujących przechodniów. Trochę szkoda… W końcu były piękną ozdobą, odwracającą uwagę od jesiennej, przedzimowej pluchy.

Czytaj więcej