WomanMagazine.pl

Jak ustrzec się przed hiperwitaminozą?

Witaminy są niezbędne do tego, by nasz organizm prawidłowo funkcjonował, jednak jeśli spożywamy ich zbyt dużo, może to odbić się negatywnie na stanie naszego zdrowia. W efekcie cierpieć będziemy na hiperwitaminozę.

Standard Post with Image

Jakie są objawy hiperwitaminozy?

Nadmiar witamin objawia się w różnorodny sposób, symptomy nie są też charakterystyczne. Najczęściej występujące to: 
-suchość, szorstkość skóry,
-łamliwość włosów, kruchość paznokci,
-krwawienie z dziąseł,
-osłabienie mięśni,
-bóle głowy,
-mdłości i wymioty,
-spadek masy ciała,
-zaburzenia widzenia.

Które witaminy grożą przedawkowaniem?

Przedawkować możemy między innymi witaminy A, D, E i K. Nie rozpuszczają się one w wodzie, więc nie możemy ich wydzielić z moczem. Przez co są magazynowane w różnych tkankach naszego ciała. Witamina A odkłada się w wątrobie, gdy odłoży jej się zbyt dużo, praca organizmu zostaje zaburzona. W efekcie możemy czuć nudności, świąd, zażółcenie skóry i zmęczenie. Zażywanie zbyt dużej dawki witaminy A może powodować porażenie skórne, powiększenie wątroby i śledziony, może pojawić się też zażółcenie skóry. Gdy przedawkujemy witaminę D możemy poczuć osłabienie mięśni, ból stawów, borykać się z wychudzeniem oraz zawrotami głowy. Wzrasta również ryzyko powstawania miażdżycy i kamicy nerkowej. Zwiększa się też wydalanie wapnia z moczem, przez co może wystąpić zwapnienie tkanek oraz narządów. Przedawkować możemy również witaminę E, która skutkuje osłabieniem mięśni, bólami głowy i zmęczeniem, a w przypadku przyjmowania leków przeciwzakrzepowych witamina E będzie nasilała ich działanie. Co może grozić krwotokami. Na kondycję skóry oraz pracę wątroby wpływa również witamina K. 

Kiedy może dojść do hiperwitaminozy?

Choć odpowiedni zasób witamin w naszym organizmie jest niezbędny do jego prawidłowego działania, to w przypadku zracjonalizowanej diety, nie występuje konieczność jej uzupełniania suplementami. Dlatego, jeśli codziennie pijesz sok z marchwi, zażywasz tran, albo jadasz wątróbkę, nie zażywaj witaminy A. Witaminę B znajdziesz w mięsie, zaś E w sałatkach czy surówkach. Hiperwitaminozy nie musimy obawiać się w przypadku zrównoważonej diety, grozi nam ona jednak w przypadku korzystania z suplementów. Dlatego jeśli nie jesteśmy pewne, czy nasza dieta jest wystarczająca, warto skonsultować się z lekarzem, który w razie potrzeby przepisze nam odpowiednie środki. Przestrzegajmy również zaleceń zawartych w ulotce. Miejmy się również na baczności, jeśli stosujemy kilka preparatów witaminowych o podobnym składzie bez wcześniejszej analizy proporcji konkretnych witamin.

Podobne artykuły

MEZOTERAPIA MIKROIGŁOWA DAJE TAKIE EFEKTY JAK TRADYCYJNY LIFTING?

O mezoterapii mikroigłowej rozmawiamy z doświadczoną kosmetolog Kamilą Osowską. W swojej klinice w Krakowie posiada najnowocześniejsze rollery do wykonania zabiegu. Czy pozwalają uzyskać efekt liftingu bez skalpela? Jak wygląda zabieg? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszej rozmowie.

Czytaj więcej

W SIDŁACH ZAZDROŚCI – JAK JĄ POKONAĆ?

Zazdrości pragniemy unikać jak ognia, w końcu już samo słowo wywołuje w nas nieprzyjemne skojarzenia, a często także złość. Dlaczego jest to uczucie tak często obecne w naszym życiu i czy zagraża stworzeniu szczęśliwego związku?

Czytaj więcej